آخرین اطلاعات مربوط به احداث جاده بشرویه به طبس از طریق خدآفرید ، آنهم از زبان یک مقام اجرایی ، 11 آذر و از قول طالبیان مقدم فرماندار ویژه شهرستان طبس در روزنامه خراسان منعکس گردید .از آن مطلب اینگونه برداشت می شود که قرار است فعلا ً مسیر خاکی این جاده باز شود و به نوعی آزاد سازی اولیه مسیر انجام گیرد . فعالیتی که به گفته طالبیان مقدم 823 میلیون تومان برای دولت آب می خورد. ایشان البته به هزینه نهایی احداث این راه (احتمالاً خاکی) نیز اشاره ای داشته وآنرا 400 میلیارد ریال (40 میلیاردتومان) اعلام کرده است . منابع 823 میلیون تومان اولیه نیز به این شرح تأمین خواهند شد : ...


1-      آخرین اطلاعات مربوط به احداث جاده بشرویه به طبس از طریق خدآفرید ، آنهم از زبان یک مقام اجرایی ، 11 آذر و از قول طالبیان مقدم فرماندار ویژه شهرستان طبس در روزنامه خراسان منعکس گردید .از آن مطلب اینگونه برداشت می شود که قرار است فعلا ً مسیر خاکی این جاده باز شود و به نوعی آزاد سازی اولیه مسیر انجام گیرد . فعالیتی که به گفته طالبیان مقدم 823 میلیون تومان برای دولت آب می خورد. ایشان البته به هزینه نهایی احداث این راه (احتمالاً خاکی) نیز اشاره ای داشته وآنرا 400 میلیارد ریال (40 میلیاردتومان) اعلام کرده است . منابع 823 میلیون تومان اولیه نیز به این شرح تأمین خواهند شد :

-          5 میلیارد ریال ، وزارت راه و شهرسازی

-          1/5 میلیارد ریال ، از محل ماده180 فرمانداری طبس

-          730 میلیون ریال ، از محل ماده180 فرمانداری بشرویه

-          1 میلیارد ریال ، از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای فرمانداری بشرویه

2-      مصاحبه سال گذشته خبرنگار روزنامه خراسان (مورخ دوشنبه 15/8/91) با مهندس رجبی ، معاون راه اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی را مرور می کنم که طی آن ایشان هزینه احداث این جاده را 3000 میلیارد ریال اعلام کرده بود البته با اشاره به این نکته که بانحوه کنونی اختصاص بودجه ، احداث این پروژه حدود20 سال به طول خواهد انجامید. در همان مصاحبه مشارالیه اعلام کرده بود امسال (سال 91) این پروژه به خراسان جنوبی واگذار شده و 10 میلیارد ریال نیز ردیف بودجه دارد که احتمالاً صرف هزینه مطالعات مشاور خواهد شد . اتفاقی که ظاهراً آنهم نیفتاده است.

3-      طی همان مصاحبه پیش گفته ، خبرنگار روزنامه به سراغ دکتر عبدالله زاده نماینده محترم شهرستان می رود و جویای احوال پروژه می شود که ایشان با تأکید بر اینکه این مسیر فاصله دوشهرستان را 60-50 کیلومتر کوتاهتر می کند بر پیگیری دریافت اعتبارات تأکید می ورزد.

4-      طبق خبر مورخ27/9/92 پرتال فرمانداری بشرویه  ، نماینده محترم شهرستان در معیت فرماندار و جمعی از مسئولین دیداری از طرح بازگشایی مسیر انجام داده و ضمناً به بیان اعداد وارقامی پرداخته اند که تعجب شدید راقم این سطور را برانگیخته است . طبق صحبتهای دکتر عبدالله زاده بابت شروع مطالعات بازگشایی این محور 2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که پس از انجام مطالعات ، عملیات اجرایی ، البته با شرط تأمین تخصیص 500 میلیون تومان (!) آغاز خواهد شد.

نکته تعجب برانگیز در صحبتهای جناب آقای نماینده ، گذشته از تفاوتهای ارقام ریالی ذکر شده از سوی ایشان با ارقام ذکر شده از سوی فرماندار طبس ، اشاره ایشان به فاصله دو شهرستان از این مسیر است که آنرا 82 کیلومتر عنوان نموده اند که حداقل با عدد 60-50 کیلومتر ذکر شده در مصاحبه سال قبل ایشان حدود 30 کیلومتر (!) متفاوت است و جای دقت بیشتری راخصوصاً از سوی ایشان می طلبد چرا که همین اعداد و ارقام می تواند در سرنوشت کل پروژه تأثیرگذار باشد.

فارغ از توجه به مصاحبه سال گذشته مهندس رجبی ، و با کنارهم گذاردن مصاحبه فرماندار محترم شهرستان طبس ونماینده محترم شهرستان ، اخبار و اطلاعات وارقام ضد و نقیضی به چشم می خورد که خود حاکی از یک سردرگمی و بلاتکلیفی مدیریتی و یا دست کم ، اطلاع رسانی ضعیف در این پروژه به واقع ملی است . به اعتقاد نگارنده ، حلقه مفقوده این زنجیره همان حضور کمرنگ یا بدون رنگ مسئولان و مدیران شهرستان بشرویه است.لااقل در همین چند ماه اخیر ، نه از سوی فرماندار محترم بشرویه و نه از جانب رئیس محترم اداره راه وشهرسازی شهرستان ، اظهار نظر و یا اطلاع رسانی مستقلی صورت نگرفته است و پروژه ای که با توجه به فواید آن می تواند حتی در سطح ملی تعریف شود به حدی تنزل داده می شود که فعلاً در حد یک راه روستایی خاکی قابل گشایش دانسته می شود و برای فردا روز آن نیز ، آینده روشنی ترسیم نمی گردد.

این ، سوال تأمل برانگیز همه دلسوزان بشرویه است که چرا ، پروژه ای که مصوبه کمیسیون ماده 32 را اخذ کرده و ردیف بودجه خاص نیز به آن تعلق گرفته است باید به چنان سرنوشتی دچار شود که اعتبار 1500 میلیارد ریالی آن به دلیل فرصت سوزی مسئولان و تورم ، به 3000 میلیارد ریال افزایش یابد و نهایتاً پس از چند سال ، منتظر  500 میلیون تومان باشد تا عملیات بازگشایی راه خاکی آن آغاز شود ؟!

و اما سخن آخر؛ از آنجاکه هم اکنون هیچ طرح صنعتی یا پروژه عمرانی قابل توجهی از سوی دولت در شهرستان بشرویه در حال اجرا نمی باشد و تنها خواسته فعلی مردم قانع این خطه ، به ثمر رسیدن این پروژه کهنه می باشد ،امید می رود که نماینده محترم شهرستان نیز ،تمامی تلاش خویش رادر جهت اجرای هرچه سریعتر این طرح بکار گرفته و با رایزنی ها و دادن تذکرات پارلمانی به مسئولان وزارت راه ومسکن و شهرسازی وادارات استانی ، از هرگونه تضییع حقوق مردم جلوگیری نمایند. انشاءالله